Kale yeah

Kale yeah

De oer Hollandse boerenkool is sinds enkele jaren de onmisbare superfood van onder meer de Californische healthfreak en de New Yorkse foodie. Het valt onder de categorie ‘super nutrient-dense voedsel’ en duikt daarom dan ook volop op in sapjes en smoothies, gedehydrateerd als chipjes, in ovenschotels, in soepen, salades en als basis voor bijvoorbeeld humus en pesto om maar wat uitersten te noemen.

Met slechts 60 gram boerenkool (ongeveer 1 kopje) zit je dubbel en dwars aan je dagelijkse behoefte aan vitamine A, vitamine K en vitamine C. Perfect voer dus om je weerstand een boost te geven. Maar let op, boerenkool staat ook op het lijstje van meest bespoten groente en fruit en daarom wil je juist van deze groente de biologische variant kopen.

Ik stapte uit mijn Rotterdamse comfortzone en deed mijn boodschap bij Hoeve Biesland, een biologisch-dynamische boerderij, gelegen in de Bieslandse polder in Delfgauw. Niet alleen leverde dit mij op een mooie oktober middag een mand vol vers, lokaal en biologisch geteelde groenten en fruit op, maar bood ook de hoognodige inspiratie voor mijn eigen moestuin die er op dit moment, toegegeven, wat verloren bij staat… Rauwe boerenkool salade met een tahini dressing

Ingrediënten Boerenkool:

  • Tomaat
  • Gele biet 
  • Rode ui
  • Kalamata olijven
  • Sap van halve citroen
  • 1 el Olijfolie
  • Zeezout 
  • Sesamzaadjes

 

Voor de dressing: 

  • 2 el Tahini 
  • 2 el Citroensap 
  • 2 el water 
  • Zwarte peper
  • Komijn 
  • Sumak 
 
 

Hoe maak je het?
Het geheim van een goede rauwe boerenkool salade zit ‘m in het masseren van de boerenkool met wat zout, citroensap en olijfolie. Je zult zien dat de boerenkool na een paar minuten slinkt en z’n taaiheid verliest. Hierdoor hoef je het niet te koken en gaan er dus geen voedingsstoffen en enzymen verloren. Begin met het besprenkelen van de boerenkool met olijfolie, zout en citroen en kneed het enkele minuten met je handen. Voeg vervolgens de tomaat, biet, ui en olijven toe. Meng alle ingrediënten voor de dressing door elkaar en voeg toe aan de salade. Verdeel over borden of kommen en besprenkel er tot slot nog wat sesamzaadjes overheen.

 
Serveer als hoofdmaaltijd of als bijgerecht. 

hallo hier ben ik

Geen resultaten gevonden
Eten & drinken

Kom niet aan mijn koffie!

Zoetigheid zonder zorgen: SUE

SUE Store

Ambachtelijk zoet bij Urban Bakery

Urban Bakery
Streekproducten

Gevulde kip met een verrassende inhoud

Zorgboerderij De Buytenhof

Verrijk je plantenkennis met de Bieslandse Bessenroute

Delftse Hout

Gezonde vistaco’s met Mexicaanse tomatensalsa