Van bijbaan in de koffie tot eigen Roast Factory

Van bijbaan in de koffie tot eigen Roast Factory

Voor mijn eerste artikel voor Hof van Delfland reis ik af naar Leidschendam, voor een bezoek aan koffiebranderij Roast Factory. Na een klein half uurtje met de metro vanuit Rotterdam Centraal en een kwartiertje wandelen langs de Vliet, stap ik de koffiebranderij binnen. De onderneming is opgericht door Stefan Coster met het doel de mensen in Den Haag de smaak van écht goede koffie te laten proeven.

 
De geur van vers gebrande bonen komt me tegemoet als ik het ruime pand binnenstap. Stefan vertelt me dat hij per toeval in deze ruimte terecht is gekomen en hier samen met andere ondernemers dagelijks vertoeft. In de toekomst hoopt hij gasten hier te kunnen ontvangen en een ware koffiebar te openen. Tot die tijd houdt hij het bij het proces achter de schermen.
 
 
Terwijl ik mijn vragenvuur start wordt er met de La Marzocco een espresso voor me gezet. Ik wil alles weten en ik merk al snel dat Stefan bereid is om me alles te vertellen over koffie en de weg naar zijn eigen onderneming, die hij een half jaar geleden startte. Menig zin wordt dan ook afgesloten met de vraag ‘waar dit verhaal ook alweer heen ging’. Het is duidelijk: hier spreekt iemand met passie voor zijn vak.
 
Als ik Stefan vraag waar zijn interesse voor koffie vandaan komt, begint hij enthousiast zijn verhaal. Op zijn 19e startte hij bij Lebkov Den Haag, als bijbaan naast zijn studie. Zijn collega’s hielden zich liever schuil in de keuken en zo werd de espressomachine het terrein van Stefan. Zijn gevoel voor verfijnde smaak en detail wakkerde een bepaalde nieuwsgierigheid aan en na een tijdje kreeg hij de kans om als bedrijfsleider bij Lebkov Rotterdam aan de slag te gaan. Zo leerde hij de wereld van koffie nog beter kennen.
 
 
Wat hem vooral opviel was dat er in Rotterdam onwijs veel gebeurt op het gebied van koffie en in Den Haag miste hij dat nog. Als geboren en getogen Hagenees is het nu zijn streven om koffie lekkerder, leuker en interessanter te maken voor het publiek in Den Haag. Om dit te kunnen doen wil hij zijn onderneming wel in de gaten kunnen houden. Zo streeft hij ernaar de koffie bij al zijn klanten op de fiets te bezorgen, wat het mogelijk maakt de kwaliteit van het product te waarborgen. Als de klant belt dat de koffie op is of de machine stuk, dan staat Stefan binnen een kwartier op de stoep. Die persoonlijke benadering is wel iets wat Stefan heeft meegekregen van Paul – oprichter van Man met Bril koffie –in de tijd dat hij daar werkte.
 
Voor de inkoop van zijn koffie, reist Stefan zelf af naar de koffieplantages. Zo heeft hij zijn eerste bestelling gedaan na een bezoek aan een koffieboer in Colombia en reist hij binnenkort af naar Guatemala voor batch nummer twee. Bedrijven als ‘De la gente’ en ‘This side up’ slaan een brug tussen lokale koffieboeren en inkopers. Zo maken zij het mogelijk dat Europese koffiebranders goede koffie kunnen inkopen tegen een eerlijke prijs, terwijl zij de lokale boeren ondersteunen. Door op deze manier te werken, leert Stefan de koffieplukkers persoonlijk kennen, houdt hij inzicht in het proces en kan hij zijn klanten de allerbeste kwaliteit koffie verkopen.
 
 
Op dit moment heeft Stefan drie klanten in Den Haag, waaronder concept store CollectivMomenteel is Roast Factory nog niet te bezoeken als koffiebar, maar als je het mij vraagt staat de deur bij Stefan na een belletje altijd open voor nieuwsgierige koffiefanaten! En wie weet wat de toekomst allemaal brengt... Ik heb in ieder geval heel veel vertrouwen in deze jonge ondernemer!

hallo hier ben ik

Geen resultaten gevonden
Streekproducten

Agendapunt: Ontspanning

Parqiet

Rijst- linzensalade

Brood met liefde – de Bakkerswerkplaats

Bakkers Werkplaats

Echt Spaans genieten bij Destino

Destino