Overtraining: hoe voorkom je het?

Overtraining: hoe voorkom je het?

Overtraining. Misschien heb je er wel eens iets over gelezen of er van gehoord en heb je vervolgens gedacht: "Dat gebeurt mij niet". Als jij net zo'n sportfanaat bent als ik, ligt overtraining sneller op de loer dan je denkt.

Overtraining is niet iets wat alleen in de topsportwereld voorkomt, ook amateurs kunnen ermee te maken krijgen. Bijna een jaar geleden moest ik stoppen met Crossfit omdat ik overtraind was. Het heeft mij ruim een half jaar gekost om hiervan te herstellen. Ondertussen ben ik eindelijk weer langzaam mijn trainingen aan het opbouwen. 
Overtraining is niet een blessure die na een maandje rustig aan doen weer over is. Om te voorkomen dat jij in dezelfde valkuil stapt als ik, vertel ik jou mijn verhaal. Wat zijn de signalen van overtraining? Hoe weet je dat je overtraind bent? En hoe kan je het voorkomen? 

"Om te voorkomen dat jij in dezelfde valkuil stapt als ik, vertel ik jou mijn verhaal.

Allereerst zal ik jullie meenemen in mijn Crossfit-journey. In november 2014 ben ik begonnen met Crossfit bij Crossfit RTM (Rotterdam). Ik had nog nooit serieus aan krachttraining gedaan, dus alles was nieuw voor mij. Maar wat bleek: al vrij snel ging het heel goed. Moeilijke oefeningen, zoals optrekken, had ik al snel onder de knie. Ook met squaten kon ik redelijk snel zware gewichten tillen. Hoe beter het ging, des te gemotiveerder ik werd. Ik begon mee te doen met Crossfitwedstrijden én ik wilde steeds vaker en zwaarder trainen om beter te worden.

Mijn lichaam hield dit wel eventjes vol, maar al gauw kreeg ik her en der blessures. Een jaar later moest ik dus gedwongen stoppen met Crossfit, vanwege overtraining. Als ik nu terugkijk op de periode die daar aan vooraf ging, realiseer ik me dat mijn lichaam heel wat signalen heeft afgeven waaraan ik had kunnen merken dat overtraining op de loer lag.

Dit waren de belangrijkste signalen:

Blessures: ik kreeg al vrij snel allerlei blessures. De ene blessure duurde wat langer dan de andere blessure. Maar ik had eigenlijk altijd wel ergens een pijntje.

Geen zin en plezier meer in sporten: ik had totaal geen zin meer om te gaan trainen en dat terwijl ik altijd stond te springen om naar de Crossfit te gaan. Ik had het er altijd erg naar mijn zin.

Prestatieverlies: ook al had ik geen zin, toch ging ik trainen. Een rustige krachttraining ging vaak wel goed, maar zodra ik aan een intensievere workout begon, verdween de energie uit mijn lichaam. Ik was op!

Niet fit voelen: ik voelde mij een lange tijd niet lekker. Ik was vaak moe en had totaal geen energie.

Slecht herstel: vanwege die vermoeidheid nam ik wel eens twee dagen of een weekje rust. In de hoop dat het daarna beter ging. Maar ondanks die rust, herstelde ik amper. Ik had mijn grens al overschreden. Ik vond het lastig om te erkennen dat ik het rustiger aan moest doen. In diezelfde periode zat ik in een verhuizing en had ik net een nieuwe baan. In eerste instantie zocht ik mijn 'excuses' dan ook daarin. Toen dat eenmaal ook voorbij was, bleek er wel meer aan de hand te zijn.

"Ik was erg bang voor prestatieverlies

Herken je bij jezelf dus één van deze signalen, wees dan niet bang om je lichaam (en geest) wat meer rust te geven. Met wat meer rust bedoel ik langer dan 1 of 2 dagen rusten. Ik was erg bang voor prestatieverlies: als ik niet zou gaan trainen, zou ik mijn kracht verliezen. Zo dacht ik in die tijd, maar je hebt net gelezen waar dat uiteindelijk toe heeft geleden. Mijn advies: stap eventjes geheel uit die sleur (de sleur van trainen, trainen, trainen). Ga dingen doen die je normaal gesproken niet doet: ga bijvoorbeeld een dagje met je partner naar het Wellnessresort Elysium in Bleiswijk en verzet even helemaal je gedachten en ontspan. Wellnessresort Elysium is een ideale plek om je lichaam en geest even helemaal tot rust te laten komen. Je kan lekker badderen in één van de vele baden of goed uitzweten in één van de (kruidige) sauna's. Daarna kan je heerlijk tot rust komen in de relax-ruimtes.

Maar voor jou persoonlijk kan natuurlijk ook iets heel anders werken. Ga bijvoorbeeld een weekendje naar de Ardennen en ga een mooie (rustige) wandeling maken in de vrije natuur. 

Ik heb geleerd dat het allerbelangrijkste van sporten is: plezier hebben! Voel jij je structureel moe en heb jij geen plezier meer in je sport (terwijl je normaal gesproken altijd enorm gemotiveerd was), dan moeten vanaf nu alle alarmbellen gaan rinkelen. Uiteraard wil ik jou met dit artikel absoluut niet bang maken! Wel hoop ik dat jij met deze tips een vergelijkbare overtraining kan voorkomen, zodat je lekker kan blijven genieten van jouw sport! Just have some fun!

hallo hier ben ik

Geen resultaten gevonden
Sport & avontuur

Sporten bij Natuurlijk Sportief

Natuurlijk Sportief

Surfing Scheveningen

Noordzee Surfschool

Kom met Iddo mee naar buiten en ervaar de kracht van de eerste zonnestralen

Wandelen & fietsen

Prachtige route naar 'Bij de buurvrouw Maasland'

Bij de Buurvrouw Maasland

Vroesenpaviljoen - Huiskamer in het park

Vroesenpaviljoen