Kom van die bank af! – Motivatie voor een actieve winter

Kom van die bank af! – Motivatie voor een actieve winter

Het kan ook jou niet ontgaan zijn: het is in de ochtend later licht en in de avond weer eerder donker. Voor veel mensen gaat dit gepaard met extra vermoeidheid, (nog) minder zin om in de ochtend vroeg op te staan en ook actief bezig zijn wordt een hele opgave. Maar, dat gaat jou dit jaar niet overkomen! Met een beetje inzet van jou en wat handige tips van mij, kom ook jij deze periode door.

Gewoon(te) gaan! 

Eerlijk is eerlijk: vroeg opstaan terwijl het donker en koud is blijft waarschijnlijk niet iets waar jij je op verheugt. Daarnaast is het waarschijnlijk aantrekkelijker om in de avond lekker op de bank te blijven zitten dan om nog te gaan sporten. Mijn tip is om er een gewoonte van te maken om toch te gaan. Dit doe je door met jezelf af te spreken dat je sowieso 2 of 3 keer per week actief bezig bent. Bij voorkeur op vaste dagen. Niet vanaf 1 januari, vanaf nu ;)
 

Aangenaam voelt goed!

Maak de momenten die je met jezelf hebt afgesproken om actief bezig te zijn aangenaam. Wanneer je in de ochtend sport en moeite heb met opstaan, zet je jouw favoriete muziek op om alvast in de stemming te komen. Of je maakt een lekker ontbijtje voor jezelf. Wanneer je buiten sport zorg dan voor warme kleren: draag laagjes en trakteer jezelf op een leuke sportoutfit. Sport je liever in de avond? Ga dan gelijk uit je werk als dat kan, zodat je na het sporten nog tijd hebt voor je lievelingsthee (die je bijvoorbeeld lekker vers haalt bij De Rotterdamse Munt) en een aflevering van je favoriete serie. Beloon jezelf;) Het is heel belangrijk om vooral dat niet te vergeten! 
 
 

Voel je rijk en fit!

"Schrijf je in voor een hardloopwedstrijd

Zet doelen en bedenk hoe je die wilt halen. Schrijf je in voor een hardloopwedstrijd, zodat je ergens naartoe kunt werken. Op korte termijn kun je bijvoorbeeld meedoen aan een van de afstanden tijdens de run in Monster op 18 november. Probeer nieuwe sporten uit om het spannend te maken, spreek met je beste (sport) vriend af dat jullie elke week minimaal twee keer sporten en dat jullie voor elke week dat dit lukt 5,- opzij leggen. Op een afgesproken datum ergens begin april, kunnen jullie met dat geld lekker gaan shoppen. Koop een kalender waarbij je de actieve momenten kunt bijhouden (géén adventskalender). Elke keer als je actief bezig bent geweest kleur je een vakje in: 10 gekleurde vakjes per maand betekent dat je een massage mag nemen aan het eind van de maand; 15 gekleurde vakjes en je mag een massage en pedicure (bijvoorbeeld bij QoQo Massage). Massage en pedicure is iets wat ik zou kiezen, dus kies vooral wat voor jou als beloning aanvoelt! Maak er een spelletje van. 
 

Neem en geef energie!

De donkere dagen kosten vaak energie, maar wees gerust: er bestaat antigif. Je kunt onder de zonnebank gaan voor extra lichturen (niet te vaak natuurlijk), (extra) vitamine B en D nemen, maar zorg zeker voor voldoende slaap (I know, inkoppertje, maar ik zet hem er toch even bij), het drinken van voldoende water/thee en eten van voldoende groente. Met voldoende groente doel ik niet op het minimale van het voedingscentrum, maar meer op 500 gram per dag. Dit kan heel gemakkelijk: Doe groente in een smoothie of maak een salade naast je lunch van tomaat, komkommer en kikkererwten. En tot slot: bewegen zelf geeft ook energie! 
 
Laat je dus niet zo makkelijk uit het veld slaan door die koude en donkere winter en geloof me: je zult jezelf dankbaar zijn in de lente! (Pssst. Toch graag nog even een extra boost? Lees dan hier het artikel van Christel over hoe je deze goede voornemens ook volgend jaar nog vasthoudt)

hallo hier ben ik

Geen resultaten gevonden
Eten & drinken
Streekproducten

Top 5 low budget vakantie-uitjes

Van bijbaan in de koffie tot eigen Roast Factory

Roast Factory

Brouwerij Noordt

Brouwerij Noordt