Klauterwoud work out

Klauterwoud work out

Oké, het Klauterwoud is in essentie eigenlijk bedoeld voor kinderen tot 12 jaar. Om eens lekker in de natuur te kunnen spelen en te ravotten. Ik kan me zo voorstellen dat het voor kinderen bij uitstek een plek is om even alle remmen los te gooien. Hard rondjes rennen en indiaantje te spelen. Je kunt er in een uitkijktoren klimmen, je kunt er over boomstammen lopen over een greppel heen, of jezelf met een vlot over het water heen trekken. Of wat dacht je van de hindernisbaan? Je waant je als kind zo midden in het bos een stoere militair. 

Daar waar op zonnige dagen menig ouder en kind hun weg naar het Klauterwoud weten te vinden, is het op de meer druilerige dagen nagenoeg uitgestorven. En dat maakt het een uitstekende sportlocatie voor de bootcampfanatici onder ons. 

Het moet als locatie alleen nog ontdekt worden. 

Op één van mijn hardlooprondes stuitte ik op het Klauterwoud. Ik besloot er eens een andere work out (lees: krachttraining) dan gewoonlijk van te maken. Het geluk wil dat de Broekpolder, zoals ik eerder schreef, een hele fijne plek is om voordat je aan de Bootcamp begint, een rondje te rennen om al je spieren goed op te warmen. Daarna kun je in het Klauterwoud aan de slag. De afgelopen jaren beleefde Urban Bootcamp een ongekende groei in populariteit. Met een overvolle stad en een zucht naar meer ruimte, denk ik dat juist sporten op locaties als het Klauterwoud de toekomst zijn. 
 

Urban Bootcamp versus Klauterwoud Work Out
Onder de standaardoefeningen zijn squats, lunges, push ups met verhogingen, planks, step ups en dips. Hieronder vier specifieke oefeningen voor in het Klauterwoud. Wees vooral creatief en maak gebruik van je omgeving!

Traplopen versus heuvel lopen
Eén van de standaardoefeningen bij een Urban Bootcamp is traplopen. Die vervang je in het Klauterwoud door de 8,5 meter hoge heuvel op en af te lopen. Luister goed naar je lichaam bij het maken van je passen: die kun je afhankelijk van je flexibiliteit en je conditie zo groot of klein maken als comfortabel is.

Wall sit versus tree sit
Bij een wall sit sta je met je rug tegen een muur, met je voeten op schouderbreedte uit elkaar. In het Klauterwoud geniet je van de natuur en vervang je die koude bakstenen muur door een boom. Je buigt je knieën, zakt naar beneden tot je knieën 90 graden gebogen zijn en houdt dit 1 minuut vol. Met deze oefeningen versterk je je bovenbenen.


Curb jumps versus tree jumps
Wie kent en haat ze niet? De curb jumps waarbij je voor een verhoging gaat staan, met één voet op de verhoging. Je springt en wisselt van been, waarbij je elke keer even kort de verhoging aanraakt. In de stad ben je al snel aangewezen op een stoepje (laag) of een bankje (hoog). In het Klauterwoud kun je experimenten en zoeken tot je een juiste verhoging hebt gevonden. Van boomstam tot (en hier mag je best even smokkelen) een bankje.

Push up versus pull through
Als moeder van een 1,5 jarige schep ik graag op over mijn armspieren. Mijn dochter hangt nergens liever aan dan mijn armen. Met haar toch al 13 kilo kan ik oprecht zeggen dat mijn armspieren eigenlijk in het dagelijks leven al worden getraind. Toch zijn push ups niet bepaald favoriet. Het lukt me gewoon niet en de drive om door te zetten ontbreekt volkomen. Het vlotje overtrekken in het Klauterwoud is dan ook een mooie én leuke oefening om je armspieren te trainen. De overkant moet bovendien gehaald worden, dus met die drive zit het wel goed. Ga een paar keer heen en weer voor een echt effect.

hallo hier ben ik

Geen resultaten gevonden

Het Klauterwoud
Broekpolderpad
3138 Vlaardingen

Sport & avontuur

Modder happen bij Outdoor Valley

Outdoor Valley
Familie & kids
Ontspanning
Sport & avontuur

Bosjes vosjes en door duinen struinen bij Ter Heijde

The Coast beach house

Een steentje bijdragen

Duurzaam Den Haag
Wandelen & fietsen

Hardlopen in het wild

De Broekpolder

Molens, vlinders en de fruitige oase van Jomajole

Jomajole kersenkwekerij

Agendapunt: Ontspanning

Parqiet