Eet je fit - bananenpannenkoeken

Eet je fit - bananenpannenkoeken

Goede voornemens? Misschien heb je wel helemaal geen goede voornemens, maar wilde je sowieso al meer gaan sporten en gezonder gaan eten. Maar wat kun je nou eigenlijk het beste eten voor of na het sporten? De komende maanden geef ik leuke tips qua voeding rondom het sporten, met vandaag: bananenpannenkoeken!

 
Sporten moet natuurlijk vooral leuk zijn en je moet er echt plezier in hebben, anders is het alles behalve ontspannend. Het laatste wat ik zelf heb gedaan is de bruggenloop in Rotterdam: echt een onwijs leuke run! Elke keer als ik een run heb gelopen, krijg ik zin om voor een halve of nog liever een hele marathon te gaan, vooral omdat ik ooit heb bedacht dat ik dat wel ‘even’ zou doen voor mijn 30 e … nou mooi niet dus. Maar goed, het afgelopen jaar heb ik wel een aantal survivalruns gedaan, die leuk zijn als afwisseling op het hardlopen door de verschillende onderdelen die je moet uitvoeren tijdens een run in de natuur. Maar wat kan ik nu het beste eten ter voorbereiding op of ter bevordering van het herstel na deze flinke inspanningen?
 
Wat het belangrijkste is, is dat je er voor zorgt dat je een goede basisvoeding binnen krijgt. Eventueel kun je deze daarna sportspecifiek maken. Als basis is het van belang dat je extra koolhydraten, eiwitten en vocht binnen krijgt. Daarnaast is de timing van eten en drinken cruciaal. Voor de echte topsporter is er vaak ook nog suppletie nodig, omdat je zonder suppletie vaak niet aan de hoeveelheid vitaminen komt die je nodig hebt. Er is natuurlijk een groot verschil tussen alle sporten, de intensiteit en de duur van de sport. Als indicatie neem ik wat ik eet als ik bijvoorbeeld een uur ga hardlopen.
 
 
Zorg dat je na het sporten binnen een half uur een combinatie van koolhydraten en eiwitten binnenkrijgt: kies bijvoorbeeld voor yoghurt, een glas melk met een banaan of neem een light chocomel om spierpijn te voorkomen. Leuker is het natuurlijk om zelf iets maken… wat dacht je van eenvoudige bananenpannenkoeken?! Zo heb je direct een combinatie van eiwitten en koolhydraten te pakken. Hieronder het simpele recept:
 
Recept bananenpannenkoeken (voor 1 persoon):
  • 2 bananen
  • 2 eieren
  • (bak)boter
  • Extra: jam, kaneel of vers fruit
 
Hoe maak je het?
1. Prak de bananen en voeg 2 eieren toe. Meng dit vervolgens goed door elkaar en voeg naar smaak wat kaneel toe.
2. Schep het beslag met 
bijvoorbeeld een lepel in de koekenpan en maak kleine rondjes. Wacht even totdat er belletjes ontstaan en draai de pannenkoekjes voorzichtig om.
3. Nog even kort bakken en de 
pannenkoeken zijn klaar.
4. Voeg naar smaak wat jam of kaneel toe. Vers fruit voor bij de 
pannenkoeken kun je bijvoorbeeld kopen bij de Puur Natuurlijk winkel in Vlaardingen.
 
 
Dit gerecht is ideaal als ontbijt, tussendoortje of herstelsnack na het sporten. 
Op zoek naar een zwaardere herstelmaaltijd? Een combinatie van groenten, rijst en kip is altijd een goed idee!

hallo hier ben ik

Geen resultaten gevonden
Eten & drinken
Boerderij het Lansingerland
Familie & kids
Eten & drinken

Eet je fit - bananenpannenkoeken

Kom niet aan mijn koffie!