De gebaande paden af

De gebaande paden af

Het zand en de modder zit overal en ik ben drijfnat. Mijn Asics zijn een paar keer kopje onder gegaan en het water guts eruit. Is hardlopen geen geweldige sport…Terwijl ik een spoor achter laat, wandel ik naar huis.

Vorige maand schreef ik over beginnen met hardlopen en hebben we een aantal essentiële punten besproken. We hebben het erover gehad dat hardlopen vooral genieten is en je eigenlijk gewoon meteen kan beginnen. Ik hoop dat het je heeft geïnspireerd en dat je inmiddels een paar loopjes hebt gemaakt. Misschien loop je twee of drie keer per week een rondje van ongeveer vijf kilometer, wat langer, wat korter. Je loopt in jouw tempo en je loopt ontspannen. Ondanks dat je een paar keer een aardige spierpijn had, heb je gemerkt dat het lopen je steeds beter af gaat; oftewel je bent conditie aan het opbouwen. Een beetje in regelmaat trainen geeft al snel resultaat. Top en nu volhouden! 

Waarom ik deze maand mijn stuk begin met het moment dat ik tot op mijn enkels in de modder sta, is omdat ik wat wil vertellen over de variatie van ondergrond tijdens de training. Iedere trainingsweek doe ik in ieder geval twee trainingen op een andere ondergrond dan asfalt. Natuurlijk sta ik niet iedere week in de modder.. Hardlopen over onverharde bospaden, op gras, het strand, houtsnippers, klein grind en de sintelbaan. Ook is de loopband een andere soort van ondergrond, maar loopband training laat ik even tot een volgende keer. 

Er zijn verschillende opvattingen over het trainen op andere ondergronden dan asfalt met betrekking tot duurlopen. Ik zie vooral voordelen van het trainen op andere ondergronden. Asfalt is bijvoorbeeld dan wel goed vlak maar bijvoorbeeld ook wel erg hard. Je benen krijgen flinke klappen te verwerken. Natuurlijk het pad is minder voorspelbaar, het is dus belangrijk om goed op je pad te letten voor obstakels en kuilen. Je moet dus duidelijk meer gefocust zijn en dat maakt je alleen maar scherper tijdens je training. 

Het hardlopen door het mulle zand, op het strand of door gooiende duinpaden, over de zanderige kronkelende bospaden, kan een flinke work-out zijn, vooral door de grotere weerstand. Je spieren, met name rond de enkel, worden wat meer belast, maar dat geeft ook daardoor een goede krachttraining. Je spieren zullen op die plekken sterker worden. Zeker langs de zee en in een prettig (herfst) zonnetje klinkt dit als een heerlijke training dus. Lopen op graspaden of velden geeft veel vering. Wanneer ik geblesseerd ben geweest, of na een zware wedstrijd doe ik mijn herstel trainingen vooral op gras. Deze zachte ondergrond belast de benen minder waarna je langzaam de kracht op de spieren weer kan gaan opvoeren. 

Bij het trainen op natuurpaden, bospaden en op de landwegen ontdek je vaak nieuwe plekken. Je zult ook meer rust ervaren en genieten van het groen. Mooie omgeving.

Je kunt natuurlijk ook heel goed trainen op een atletiekbaan. Het hardlopen op de (kunststof) atletiekbaan is minder afwisselend, maar hier kun je wel goed op snelheid trainen. De baan is zacht, schoon en egaal. Daarnaast kun je volledig geconcentreerd hardlopen en sprinten zonder te worden afgeleid. In je eigen cocoon op volle snelheid dus. Natuurlijk is de baan helemaal nauwkeurig in afstanden dus je kan heel precies intervallen. Snelheid en nauwkeurigheid.

Het hardlopen op straatstenen of trottoir tegels is minder aan te raden. Vaak zijn de tegels ongelijk en worden je benen dus ook onevenredig belast. Ook kun je je voet pijnlijk tegen een hoger liggende tegel stoten.

Iedere ondergrond heeft toch wel zijn eigen eigenschappen en daardoor zijn deze trainingen een leuke afwisseling op je reguliere die in de bebouwde kom toch vaak op asfalt zijn. Laten we afspreken dat we komende maand vasthouden aan die drie trainen in de week en dat we dan in ieder geval iedere week een loop doen op een andere ondergrond dan asfalt. Ik zou zeggen probeer alle bovenstaande varianten een keer uit en kies jouw alternatieve training.

Ik spreek je volgende maand. Geniet!

hallo hier ben ik

Geen resultaten gevonden
Ontspanning
Buitenhotel De Vreemde Vogel
Workshops
Familie & kids
Ontspanning
Familie & kids
Ontspanning
Sport & avontuur
Stadsboerderij de Wilgenhof
Kunst & cultuur
Workshops
Familie & kids
Ontspanning
Eten & drinken
Ontspanning
Sport & avontuur
Sport & avontuur

Crossfit om allround zo fit mogelijk te worden!

Eten & drinken
Familie & kids
Ontspanning
Sport & avontuur

Status: Offline