Crossfit om allround zo fit mogelijk te worden!

Crossfit om allround zo fit mogelijk te worden!

Crossfit wordt populairder en populairder in Nederland. Misschien doe jij al aan Crossfit, wellicht heb je er wel eens van gehoord of jij denkt op dit moment: ja dat is toch op zo'n crosstrainer in de sportschool... maar dan zit je ernaast. Laat mij je introduceren in de sport Crossfit.

Het doel van Crossfit is om zo fit mogelijk te worden in de meest brede zin van het woord. In feite beoefen je met Crossfit ook niet één sport, maar drie sportdisciplines tegelijkertijd: gewichtheffen, gymnastics en conditie/duur-vermogen. Crossfit is niet alleen voor de ervaren atleet, maar ook juist voor mensen die beginnen met sporten, of lang niet gesport hebben. Ook kinderen doen aan Crossfit en zelfs ouderen (60-plussers).

Twee jaar geleden ben ik begonnen met Crossfit. Voor die periode ging ik af en toe naar de fitness, maar een echte motivatie was dat niet voor mij. Totdat ik op een dag een Youtube-video over Crossfit zag, eigenlijk was ik gelijk verkocht! De Crossfit-atleet in deze video deed een WOD (Workout Of the Day), zoals ik dat nog nooit gezien had. Geen saaie herhalingen, maar een aaneenrijging van heel verschillende, maar zware oefeningen. In eerste instantie probeerde ik zelf bij de fitness wat Crossfit-oefeningen te doen, maar daar miste ik toch de juiste materialen en vooral de begeleiding. Zo kwam ik bij Crossfit RTM (Rotterdam) terecht. Allereerst kon ik met een proefles meedoen, tijdens de proefles kregen we een introductie over wat Crossfit inhoudt.

"iedereen helpt elkaar en moedigt elkaar aan

Zoals ik eerder al beschreef, beoefen je met Crossfit drie sportdisciplines tegelijkertijd: Gewichtheffen: Dit is in grote lijnen hetzelfde als wat je met gewichtheffen op tv wel eens voorbij ziet komen. De Snatch en Clean and Jerk, of ook wel bekend als trekken en stoten. Daarnaast is misschien wel één van de meest voorkomende oefening binnen de Crossfit: de beenoefening squaten. Gymnastics: Bij gymnastics kan je bijvoorbeeld denken aan op je handen lopen; handstand push-ups’ en optrekken. Conditie: Hoewel Crossfit weldegelijk grotendeels een krachtsport is, wordt er gelijktijdig veel van je conditie gevraagd. Een WOD is een workout op hoge-intensiteit, maar de ene WOD duurt maar 10 minuten (en ja die 10 minuten kunnen ook héél zwaar zijn) en de andere WOD kan 45 minuten duren. Naast het gewichtheffen en de gymnastics-onderdelen komt ook vaak hardlopen, roeien (en in wedstrijden zelfs zwemmen) aan bod.

Tijdens de proefles deden we een buddy-workout. Al mijn verwachtingen werden gelijk bevestigd. Ik vond het super gaaf! Wat ook opvallend was dat er een grote mate van groepsgevoel is binnen de Crossfit, iedereen helpt elkaar en moedigt elkaar aan. Dit is heel anders dan mijn ervaringen in de sportschool waar het vaak heel individualistisch is. Van de proefles kon ik nog lang nagenieten, want ik had nagenoeg een week spierpijn! Dit wordt in de loop van de tijd wel minder hoor. Nadat ik mij had inschreven, moest ik eerst meedoen aan drie ‘On-Ramp trainingen’. Dit zijn speciale techniek-trainingen voor beginners met als doel dat de atleten alle oefeningen goed uitvoeren en zo geen onnodige blessures oplopen. Veel oefeningen waren voor mij compleet onbekend, dus de begeleiding die ik op dat moment in kleine groepjes kreeg, was erg fijn en leerzaam!  

"Het zal je verbazen hoe snel je progressie maakt als je begint met Crossfit

Na de drie On-Ramp trainingen was ik helemaal klaar om ‘echt’ te beginnen met Crossfit. 
Natuurlijk kon ik niet gelijk op mijn handen lopen, een ‘handstand push-up’ maken of mezelf optrekken, maar het mooie van Crossfit is wel dat er van vrijwel elke oefening een makkelijkere variant bestaat. Hierdoor is Crossfit toegankelijk voor iedereen en voor elk niveau! 
Elke keer dat ik naar de Crossfit ben geweest, ben ik weer een beetje sterker geworden, waardoor ik uiteindelijk mezelf wél kon optrekken, wél op mijn handen kon lopen en wél die ‘handstand push-up’ kon maken!

Het zal je verbazen hoe snel je progressie maakt als je begint met Crossfit en hoe snel je sterker wordt! Persoonlijk vind ik dat als jij als doel hebt om zo fit mogelijk te worden, je zeker een keer mee moet komen doen met een Crossfit training!
Op dit moment ben ik 2 tot 3 keer per week zelf aan het sporten in de Crossfit box (box is de ruimte of locatie waar de trainingen plaatsvinden), daarnaast geef ik elke week een Crossfit training aan een groep kinderen tussen de 8 en 13 jaar. Dit heet Crossfit Kids, in deze workouts laat ik kinderen spelenderwijs kennis maken met deze sport.
 
Ik train zelf bij Crossfit RTM (Rotterdam), maar bijna elk plaats in Nederland heeft een eigen Crossfit box. De grote steden hebben zelfs meerdere Crossfit boxen, dus gewoon eventjes googelen en gaan!
Wil jij een keer meedoen met een proefles bij Crossfit RTM? Schrijf je dan in via hun website. 
Wie weet tot snel!

hallo hier ben ik

Geen resultaten gevonden
Sport & avontuur

Klauterwoud work out

De Broekpolder
Ontspanning
Sport & avontuur
Wollebrand fun, food & events
Familie & kids
Sport & avontuur
Workshops
Familie & kids
Ontspanning
Sport & avontuur